Nowe prawo wodne: owocne spotkanie w ministerstwie!

2017-06-01 14:59 Adam Kowalski
jacht, jachty, port jachtowy
Autor: Andreas Nicolaides

W środę 31 maja w Ministerstwie Środowiska odbyło się spotkanie z ministrem Mariuszem Gajdą, w którym uczestniczyli senator Małgorzata Kopiczko, Ewa Kunda – asystent wojewody warmińsko-mazurskiego, poseł Wojciech Kossakowski, burmistrz Roman Łożyński, Prezes Grupy Amax Tomasz Durkiewicz, Prezes Holdingu TajPort Anna Dymkowska-Kowalska oraz Adam Kowalski, który przekazał nam informację o przebiegu rozmów.

Posiedzenie trwało nieco ponad pół godziny, miało sympatyczny, merytoryczny przebieg i było bardzo owocne. Ustalono, co następuje:

• Opłata za dzierżawę gruntów zalanych wodami dla przystani ustalona została na poziomie 0,89 zł za pomosty wraz z przyległym do nich akwenem na szerokość 8 metrów (z każdej strony, z której są urządzenia cumownicze w rodzaju bojek, muringów itp.). Tyle bowiem wynosi średnia długość śródlądowego jachtu. Nie będzie to więc cały akwen ani obszar do najdalej położonych martwych kotwic, jak rozważano.

• Slip jako budowla służąca obsłudze jednostek pływających jest zwolniony z zakazu jazdy pojazdami po dnie. Jeśli ktoś sobie z plaży wjedzie zwodować z przyczepki łódkę, też nie będzie podlegał karze. Bojerów i quadów na lodzie też zakaz nie dotyczy. Jest to bowiem w zakresie zwyczajnego korzystania z wód.

• Inicjatywą własną Pana Ministra, śluzy będę czynne w dwóch turach i dwóch taryfach: 0700-1900 standardowo i na życzenie  w godz. 1900-0700. To, podobno już obowiązuje! Podjęte zostały próby zaokrąglenia kwot za śluzowanie, aby nie było ułamkowych cen, jednak nie jest to możliwe ze względu na konieczność uwzględniania inflacji i takich tam a to leży w gestii ministerstwa skarbu. Jednak w planach jest zaopatrzenie operatorów śluz w terminale na karty płatnicze oraz rozważana jest możliwość wnoszenia opłat poprzez aplikacje na telefon. To powinno wydatnie przyspieszyć proces śluzowania.

• Kontrowersyjne uzyskiwanie zezwolenia na pływanie łodziami z silnikami powyżej 10KW( taki będzie zapis) dotyczy jedynie wód, które nie są drogami wodnymi w rozumieniu wykazu śródlądowych dróg wodnych zamieszczonego w projekcie ustawy. Ten wykaz obejmuje całe systematy wód, więc zagadnienie dotyczyć będzie w sumie niewielu niewielkich akwenów. Morza też nie będzie to dotyczyć.

• Ze względu na silną presję społeczną, utrzymany zostanie zakaz grodzenia nieruchomości nad wodą do 1,5m od linii wodnej. Zostanie też ustalony nowy przebieg linii wodnej zgodny ze stanem rzeczywistym naszych czasów. Po tym zostaną przeprowadzone kontrole i tam, gdzie będzie zagrodzone, pójdą nakazy rozbiórki.

• Ze względu na dobro sportu i niekomercyjny charakter akwenów wykorzystywanych przez sportowców-wioślarzy, zostanie ponownie rozpatrzony zapis o opłacie 0,30 zł za każdy metr toru wodnego. Proponowaliśmy aby ta opłatę również zredukować do samych pomostów.

Zapisy zostaną uwzględnione w rozporządzeniu do ustawy, ponieważ nie ma możliwości umieszczenia ich w samej ustawie.

Dziękujemy serdecznie Pani senator Małgorzacie Kopiczko i Panu posłowi Wojciechowi Kossakowskiemu za przygotowanie spotkania.

Pozdrawiam serdecznie,

Adam Kowalski
QRS MAZURY Szkoła Sportów Wodnych i Ekstremalnych
www.kursmazury.com
www.facebook.com/Kursmazury

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.